torsdag 22 mars 2012

Dags att odla!


Det är vår! & därmed dags att börja odla! Jag har aldrig nånsin haft trädgård & kan inget om odling men blev helt odlingshooked förra året när jag gick & vankade rastlöst & väntade på att lillasystern skulle titta ut. & det slutade med 15 tomatplantor på balkongen & en massa sallad & mangold för mördarsniglarna att kalasa på i vårt kollektivland, samt spännande frön från Tanzania som visade sig vara typ grönkål. Det gillade sniglarna också. I år får all snigelfavoritmat byta plats med tomaterna & vara på balkongen istället & så sätter vi tomater & rotfrukter i landet.

I helgen sådde jag & storasystern de frön som behöver förkultiveras & redan har de första groddarna tittat upp. Lycka! Gurka, squash, tagetes & buskkrasse är det som krupit upp ur jorden. Har också sått två sorters tomater, paprika, chili, basilika & bladpersilja. Har köpt en sån där fiffig grej som man gör småkrukor av tidningspapper med. Sen kan man sätta ner hela krukan i jorden, den förmultnar. 

För plantering direkt i landet när frostrisken är över väntar morötter, spritböna, blomsterböna, sugar snaps & ringblomma. Tänkte försöka göra det lite mer genomtänkt i år, sätta växter tillsammans som trivs ihop, så i tid men inte för tidigt & sånt. Gillar idén med att inte gräva så mycket i jorden & att täckodla, där man lägger gräsklipp eller annat organiskt material på jorden så att det håller kvar fukten, ger näring & skuggar för ogräset. Bättre för jorden & mindre jobb för mig liksom. Synd bara att sniglarna också gillar det. Här finns massa info om sånt om nån blir nyfiken. & här har jag köpt fröerna & krukmakargrejen.






4 kommentarer:

  1. Jag har också beställt från runåbergs :-) Väntar tålmodigt på dem... vet du om de är väldigt långsamma på att skicka?
    Är också taggad inför odlingssäsongen! Har beställt mangold och sockerärt, och så bondböna, tre sorters squash o annat skoj :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tog lång tid! Nästan två veckor tror jag. Förut har det gått jättesnabbt, men nu är väl deras mest hektiska tid när alla beställer. Håll ut! Åh vad det ska bli härligt : )

      Radera
  2. Ja det tog lång tid! Nästan två veckor tror jag. Förut har det gått jättesnabbt, men nu är väl deras mest hektiska tid när alla beställer. Håll ut! Åh vad det ska bli härligt : )

    SvaraRadera
  3. Här gror det också för fullt..dax att plantera mangolden i större kruka..rabarber är på g oxå..paprikan har inte visat sig än dock..hmm..skall snart ner med mer fröer.. =) Skoj!

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...