tisdag 3 januari 2012

Kreativa ungar!

Fina kollektivkompisungen V som är 5 år älskar att klippa & fixa kläder & då familjen inte har nån symaskin lovade jag att hon skulle få komma & plocka bland mina tyger & sy på maskin. 

Jag tänkte att vi kunde göra typ en kjol eller nåt men det röstades snabbt ner, klänning skulle det vara. Med ficka & volang. Med stor beslutsamhet valdes 3 tyger ut. 

Eftersom liksom tanken var att hon skulle sy själv fick det ju inte vara för krångligt & avancerat. (Dessutom var V's mamma ensam i vardagsrummet med 5 andra barn, varav ett var mycket ilsket. Förstår inte var hon fått sitt temperament ifrån.) Så jag mätte bara tyget runt midjan, la till nån decimeter & så fick V riva rakt av. Sen sydde vi på volangen, V trampade på pedalen & jag höll i tyget, sydde ihop där bak, gjorde en resår upptill & sydde på sidenband som axelband. & sydde på fickor som V klippte ut.

Hon var så duktig!! & klänningen blev jättefin!


Storasystern var lite avundsjuk (läs hysterisk & förtvivlad) & fick såklart också sy en egen klänning senare på kvällen under lugnare omständigheter. Trodde inte riktigt hon skulle fixa att koncentrera sig hela tiden & trampa (eller framför allt sluta trampa när jag sa stopp) på pedalen, men det gick som en dans. & tog kanske 20 minuter. Jag är helt överväldigad. Det här måste vi göra fler gånger!





3 kommentarer:

  1. Sista bilden är så väldigt mycket Elsa <3 Hon är allt en gulleknopp! Mycket tjusiga klänningar blev det!

    SvaraRadera
  2. Imponerande arbete m klänningarna! Kanske något att ta efter? Kul att du gillade kaffekoppsstapeln. Gillar din blogg.

    SvaraRadera
  3. Imponerande! Och vilka charmiga klänningar! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...