lördag 19 november 2011

Vad är väl en bal på slottet?

Här har det varit sunkigt på sistone. Både jag & lillasystern har åkt på höstens megamonstervirus & varit sjuka till & från i 5 veckor. Har sytt en del ändå, en halvtimme här & där. Framförallt började det brådska med projektet bal-bävernylon-kläder eftersom barnen börjat frysa. Först ut blev storasysterns utebyxor, precis lagom till det blev för kallt för det också & dags för overall.


Det blev verkligen ett par bal-byxor. I ett försök att flörta med den ytterklädesvägrande 4-åringen fick byxorna både guldstjärnor och en rosa påfågel. Ungen var lyrisk. En hel dag, sen dess har hon vägrat bal-byxorna också.


De blev rätt stora, framförallt upptill eftersom mönstret nog var tänkt att ha gummiband i midjan & inte en jättemudd. Men det visade sig vara rätt bra när man behöver stoppa i stora sammetsklänningar och sånt.


Är mycket nöjd med att jag lyckades lista ut hur man vändsyr fodrade byxor. & kom ihåg upphängningsband!

Material: bävernylon, vit microfleece & symärken från Stoff&Stil. Reflexband från lokala sybehörsaffären. Skitdyrt. Mudd från gömmorna.
Mönster: Byxor 5 år, form 3 ur Meedom.

Apropå bal så har storasystern fått Askungen & Snövit från Barnens bokklubb. OMG! Vilka urvidriga könsroller. Det har jag aldrig reflekterat över förut, fast jag har väl inte läst eller sett dem sen jag var liten å andra sidan. Fick hitta på egen text.
"& sen tyckte askungen att det vore coolt att hänga med en prins & han tyckte att Askungen verkade smart & rolig så han ville gärna hänga med henne också & då gjorde de det & sen när de hade hängt ett tag så eeh blev de väl liksom lite kära & gifte sig & sånt. & Askungen skaffade fotriktiga skor."


1 kommentar:

  1. Fina byxor:) Hade jag vart en sådär 26 år yngre hade jag oxå gillat dom! Min sambo tittade på Fast and the furious med bonussonen igår,det var lite samma censurering av texten där med. C tyckte tjejerna i filmen var konstiga som hade bikini hela tiden, svårare att censurera det dock..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...