fredag 4 maj 2012

Odlingsupdate

Åh vad jag ser fram emot årets odlingssäsong! Hur grymt det är att odla upptäckte jag förra året när jag gick hemma rastlös & väntade på att lillasystern skulle komma ut & förvandlade balkongen till en tomatdjungel. I år får tomaterna bo i hinkar nere vid kollektivets odlingslotter & på balkongen har vi satt snigelfavvomat istället, som mangold, plocksallad och spenat.

Till odlingslotten har jag i år byggt två lådor för att skydda mot barnfötter & sniglar. De fylldes enligt rekommendation från vår ekoodlingsexpertgranne till hälften med löv och sen med kompostjord från kollektivets trädgårdskompost.




I landen har jag hittills sått morötter, rädisor, sockerärter, vitlök och Tanzaniansk grönkål (tror jag i alla fall, påsen hade ingen etikett så det blir lite av en överraskning)
Vy från vår balkong som har utsikt mot landen.


Rabarbern knyckte jag från ett övergivet land för kanske tre veckor sen & den växer så det knakar.


Liksom gräslöken.


& rädisorna kom upp bara några dagar efter vi satte dem!


Balkongodlingen.




Förodlingen i fönstret med tomater, krasse, tagetes, äppelgurka, pumpa, chili, kålrabbi och paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...